Hemgjord pölsa på knappt 30 min

Mormor kokade alltid egen pölsa, köttben som kokades och sedan skulle köttet malas - hur god som helst... Serverades givetvis med heminlagda rödbetor... Mums! Mormor var en klok kvinna och i nån veckotidning hittade hon på gamla dar ett snabbrecept på Pölsa som hon genast anammade och som jag såg till att få ta del av. Smakar underbart och är superenkelt att göra.

Hemgjord Pölsa 8-10 port
1 riven gul lök
1-1½ liter vatten
2 buljongtärningar
3 dl korngryn
6-700 g köttfärs

Kryddpeppar, ev salt och smör.

Koka upp vattnet med buljongtärningarna, lök och korngryn. Låt småkoka på svag värme ca 20 minuter till en lös gröt. Eventuellt behövs det spädas med vatten. När korngrynen är klara (ta en provtugga) blandar du ner köttfärsen - jag brukar använda elvispen med degkrokar, så blir det jämnt fördelat. Späd ev. med ytterligare vatten och låt puttra ca 5 min tills köttfärsen är genomkokt (grå). Smaksätt med kryddpeppar, ev lite mera salt och en stor klick smör (uppskattningsvis 50-100 g).

Servera med kokt potatis och rödbetor. Mums!

Kommentarer

  1. Bra. Äntligen! Jag köper ditt recept.Men styckmästar-son jag är så kokar jag älgkött och fett gris kött. Minns att Farsan körde med kryddpeppar. Tack.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg